miercuri, 13 martie 2013

Tort cu ciocolata si mure


Pe 25 februarie mama mea cea vesnic tanara a implinit 54 de ani. Din pacate nu am putut s-o sarbatorim in aceeasi zi pentru ca ne despartea vreo 270 de km, dar in week-end am ajuns acasa si ne-am luat revansa.
Bineinteles ca am pregatit un tort, unul cu ciocolata si mure. Reactiile au fost pe masura dragostei cu care l-am facut.

Ingrediente:
-290 g faina
-240 ml lapte batut (eu am folosit Zuzu)
-120 g unt
-300 g zahar
-2 oua
-o lingurita esenta vanilie
-o lingurita bicarbonat
-o lingura praf de copt
-1/2 lingurita sare
-o lingurita otet/zeama de lamaie


Crema ganache:
-100 g ciocolata amara
-150 g ciocolata menaj
-200 g frisca lichida
-5 g gelatina 

Mousse de mure:
-370 g mure
-260 g frisca lichida
-110 g zahar
 -5 g gelatina

Sirop:
-200 g apa
-100 g zahar
-1 lingura esenta de vanilie

Mod de preparare:
Blat:
Intr-un bol se amesteca faina cernuta, praful de copt si sarea.
Se mixeaza untul timp de 2 minute, se adauga zaharul si se mai mixeaxa 2 minute. Apoi se adauga ouale pe rand mixandu-se bine dupa fiecare. La final se adauga esenta de vanilie si se amesteca bine.
Peste mixul de oua se adauga faina si laptele batut astfel: 1/3 faina, 1/2 iaurt, 1/3 faina, 1/2 iaurt si 1/3 faina. La final se adauga bicarbonatul stins cu otet sau zeama de lamaie.
Se tapeteaza o forma de copt de 26 cm astfel: fundul tavii cu hartie de copt udata si stoarsa bine iar marginile unse cu unt si faina (eu nu mai ung marginile caci forma mea este tare "draguta" si nu se lipeste blatul de ea).
Se toarna compozitia si se da tava in cuptorul preincalzit la 180 grade pentru 25-30 minute.
Se face rapid testul scobitorii: daca iese curata atunci blatul este copt. Se lasa blatul sa se raceasca in cuptorul inchis. 


Initial mi-am propus sa tai blatul in doua gandindu-ma ca nu va avea o inaltime prea mare. Insa imediat ce am scos tava din cuptor am renuntat la idee deoarece blatul a crescut tare frumos asa ca l-am taiat in trei.

Crema ganache:
Gelatina se inmoaie in 50 ml apa rece timp de 10 minute.
Intre timp se toarna frisca lichida intr-o craticioara si se adauga ciocolata rupta in bucatele mici. Se amesteca bine si se lasa pe foc pana se topeste complet ciocolata insa trebuie avut grija ca amestecul sa nu fiarba.
Se ia craticioara de pe foc si se adauga gelatina. Daca amestecul fierbe gelatina nu-si va mai face efectul. Se amesteca bine pana ce gelatina este dizolvata complet.
Se lasa sa se raceasca si apoi se da la frigider pentru minim 5-6 ore.
Se scoate ganacheul de la frigider si se mixeaza pana se obtine o crema deschisa la culoare.


Mousse de mure:
Gelatina se inmoaie in 50 ml apa rece timp de 10 minute.
Intre timp intr-o craticioara se pun murele si zaharul si se lasa sa fiarba. Se opresc cateva mure pentru decor.
Cand zaharul se topeste complet se mixeaza bine. Eu nu am un mixer vertical asa ca am lasat sa se raceasca un pic murele si le-am pus in blender.
Pireul obtinut se trece printr-o sita pentru a indeparta semintele si se pune iarasi pe foc mic insa trebuie avut grija ca amestecul sa nu fiarba.(va sfatuiesc sa aveti grija sa nu uitati sa indepartati semintele deoarece sunt foarte multe si riscati sa distrugeti astfel tot tortul; eu personal nu le suport deloc).
Se ia craticioara de pe foc si se adauga gelatina. Se amesteca bine pana ce gelatina este dizolvata complet si se lasa sa se raceasca.
Se mixeaza frisca iar cand amestecul de fructe este rece se adauga peste frisca si se omogenizeaza bine.
Se da la frigider pentru minim 2 ore.

Sirop:
Se pun pe foc intr-o craticioara apa si zaharul si se lasa sa fiarba pana ce zaharul este dizolvat complet.
Se lasa siropul sa se raceasca putin si se adauga esenta de vanilie.

Ansamblare tort:
Dupa ce s-a racit blatul se impacheteaza in folie alimentara si se introduce in congelator pentru minim 30 de minute. Acest lucru faciliteaza taierea blatului impiedicand faramitarea acestuia.
Se taie blatul de tort in 3 parti.
Blatul este destul de umed asa ca nu necesita prea multa insiropare.
Se pune prima foaie de blat in interiorul inelului tavii de copt, se insiropeaza si se adauga ganache-ul.
Se adauga a doua foaie, se insiropeaza si se toarna mousse-ul de mure.
La final se adauga ultima foaie de blat si se insiropeaza.
Se orneaza dupa preferinte.

Eu am imbracat tortul in piscoturi de sampanie deoarece am fost nevoita sa-l transport vreo 270 km. Aceasta a fost varianta cea mai simpla pentru a-l pastra cat mai intact si pentru a arata cat mai bine.
Si am reusit.


Din fericire a fost un tort tare,tare bun.
Aromat, cu un echilibru perfect intre dulcele ciocolatei si gustul usor acrisor al murelor.
 
Am sarbatorit-o pe mama impreuna cu tata, Vio si socrii. Cu totii au fost incantati de tort.

Cand am ajuns acasa mama mi-a aratat ca am primit de la o cunostinta un mileu vechi de 100 de ani. Doamna a aflat despre blogul meu si s-a gandit ca mi-ar fi de folos. Si cum Dumnezeu le aranjeaza pe toate ce sa vedeti: a fost perfect pentru poza cu felia de tort. 
Ii multumesc doamnei Coca pentru generozitatea dumneaei si-i promit ca o sa pastrez cu grija mileul.



Pofta buna!


2 comentarii:

  1. wow, cred ca e grozav de bun, cu mousse de mure...un deliciu!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. mousse-ul a fost senzational! cu siguranta il voi mai folosi si-n alte retete

      Ștergere